top of page

Daniels 70 uker

Læren om en periode på 7 år i menighetens tidsalder etterfulgt av en opprykkelse, har tatt Daniels 70. uke helt ut av kontekst. Før vi fortsetter, tillat meg å stille et tilsynelatende tullete spørsmål: Hvilket tall kommer etter 69? Svaret er selvsagt 70. Med dette i tankene, sammen med andre vers vi har gjennomgått med tanke på ofringen, la oss sammen lese et vers i Daniel hvor jeg har satt inn kommentarer i klammer for å gi forståelse.

Mens jeg ennå talte og ba og bekjente min egen synd og synden til Israel, mitt folk, mens jeg bar fram for Herren min Gud en bønn for min Guds hellige fjell, 21 ja, mens jeg ennå ba min bønn, fløy Gabriel, den mannen jeg tidligere hadde sett i et syn, helt fram til meg. Det var ved tiden for kveldsofferet. 22 Han ville lære meg og sa: «Daniel, nå er jeg kommet for å gi deg innsikt. 23 Da du begynte å be, gikk det ut et ord, og jeg er kommet for å fortelle det til deg, for du er høyt elsket. Legg merke til ordet, så du forstår synet!

24 Sytti uker [hver uke i de 70 uker anses av de fleste akademikere å utgjøre en periode på 7 år; dvs. en uke = 7 år] er bestemt

for ditt folk og din hellige by,

til å bringe ondskapen til ende,

til å gjøre slutt på synden,

til å sone skylden

og føre fram en evig rettferd,

til å stadfeste det profetene så

og salve det aller helligste

[å gjøre slutt på synden og føre fram en evig rettferd, taler tydelig om Jesus].

Du skal vite og forstå: Fra ordet gikk ut om at Jerusalem skal gjenreises og bygges opp igjen, og til det kommer en som er salvet, en fyrste, skal det gå sju uker, og i sekstito uker [7 uker pluss 62 uker er 69 uker, og da gjenstår 1 uke] skal byen stå gjenreist og gjenoppbygd, med gater og vollgraver. Men det skal være en tid full av trengsler Denne gjenreisningen tok 49 år (7 uker) under fiendtlige omstendigheter etter at jødene vendte tilbake fra Babylon (se Esra) - dette er den profeterte gjenreisning som skal skje før Jesus kommer første gang]. 26 Etter de sekstito ukene skal den salvede ryddes av veien og bli borte

[Merk deg at det er en periode på 7 uker, så disse 62 ekstra uker, som til sammen blir 69 uker].

Byen og helligdommen skal legges øde

av hæren til en fyrste som kommer [Denne ødeleggelsen skjedde i år 70 e.Kr.].

Han skal ende sine dager i en flom [En flom av ødeleggelse].

Ødeleggelsen som er fastsatt,

skal vare til krigen er slutt.

27 I én uke skal han [Jesus] stadfeste en pakt med de mange,

etter en halv uke gjør han slutt

på slaktoffer og grødeoffer [3,5 år inn i sin tjeneste ble Jesus ofret].

PÃ¥ motbydelighetens vinger

kommer han som ødelegger,

helt til utslettelsen som er fastsatt,

strømmer ned over ødeleggeren selv [Historiske dokumenter identifiserer at de romerske hærer ødela tempelet under ledelse av Titus i år 70 e.Kr.].»

Daniel 9:20-27

For å oppsummere, anerkjenner bibelstudenter at de 70 uker symboliserer 490 år, der hver dag representerer 1 år; altså 490 år. Mens de fleste er enige om at de 69 uker (483 år) er fra begynnelsen av gjenreisningen av tempelet inntil Messias, legger dispensjonister inn en gap på 2000 år pluss mellom den 69. og den 70. uke. Bibelen beviser derimot at det hele ble oppfylt i det 1. århundre da Jesus ble ofret som det siste offer på Golgata. Vi vet spesielt at da de 62 uker eller 434 år fra gjenreiste Jerusalem og tempelet hadde kommet, avventet jødene deres profeterte Messias. Vi har vitnesbyrdene fra både Simeon og Anna som hadde ventet på Israels trøst (Lukas 2:25-38), og at falske profeter begynte å gjøre seg gjeldende i et forsøk på å være denne profetiens oppfyllelse. Og da Jesus begynte sin offentlige tjeneste talte han i tråd med Daniels profeti: "Tiden er inne!" (Mark 1:15). Disse 483 år passet perfekt med tiden for Jesu dåp og salving da han begynte å proklamere at Himlenes rike var nær.

Det er veldig viktig å merke seg at Daniel sier at det er etter 483 år at Messias vil bli ryddet av veien. Dette betyr at dette skjedde i midten av den 70. uken. Etter 3,5 år, ble den salvede ryddet av veien på korset:

- bringe ondskapen til ende (Jes 53:5)

- gjøre slutt på synden (Hebr 9:26; 1:4-11)

- sone skylden (Hebr 2:17; 2 Kor 5:19)

- føre fram en evig rettferd (Rom 5:17-21; Matt 3:15; 1 Joh 2:29)

- stadfeste det profetene så (Noe Jesus gjorde ved å oppfylle det som var skrevet om Ham)

- salve det aller helligste (Matt 26:28; Hebr 9:14-15)

- gjøre slutt på slaktoffer og grødeoffer (Hebr 10:18, 26)

Hvor perfekt Daniel profeterte, og hvor fullkomment Jesus oppfylte det hele! Men hva med den resterende del av den 70. uke? Gjorde Jesus en pakt med de mange i én uke? Ja, han sendte disiplene ut til jødene først. De disipler som kjente til Daniels profeti og som forkynte for jødene. Bibelen vitner: "Men de gkk ut og forkynte overalt, og Herren virket med og stadfestet Ordet gjennom de tegn som fulgte" (Mark 16:20).

Hva mer kan sies? Det burde nå være klart at det scenario dispensjonismen legger for dagen, er basert på en profeti som er tatt ut av sin sammenheng, og tilpasset en menneskelagd falsk doktrine. Hvis du har spørsmål, anbefaler jeg deg å studere bibelen så du kan få disse ting bekreftet.


bottom of page