top of page

Hva er preterisme? - Del 2

PRETERISMENS FORTRINN, OG MIN REISE INN I DEN

Jeg vil denne gangen vise hvilke fortrinn preterismen har sammenlignet med futurismen. Jeg ble frelst i 1974, og på den tiden var ”fikentregenerasjonen” i Matt.24:32 aktuell og spennende. Forkynnelsen til to kjente amerikanske forkynnere, Hal Lindsay og Chuck Smith skapte reaksjoner i kristenheten med sine bøker. Begge tok utgangspunkt i Israels statsdannelse i 1948 og Chuck Smith hevdet i boken ”Jesus kommer igjen” at én generasjon var 40 år. Derfor skulle Jesus komme senest i 1988, mens opprykkelsen av menigheten skulle skje på et tidligere tidspunkt. Disse forkynnere så også daværende EF (nå EU) som det gjenopprettede Romerriket, og forventet at det skulle bli ti nasjoner i EF. Da var alt lagt til rette for Jesu gjenkomst. Den amerikanske NASA-ingeniøren Edgar Whisenant daterte Jesu komme til omkring 11.september 1988 i sin bok ”88 Reasons”.

Omkring 1988-1990 kjente jeg at jeg ikke kunne skyve vekk disse ting, men undersøke dem nærmere. Jeg hadde et hefte utgitt av Karmel-instituttet, Israel og Gog, hvor forfatteren hevdet at Jesus ville komme igjen i 1993 og at templet i Jerusalem ville bli gjenreist i 1996 etter forfatterens beregninger. I denne perioden skrev jeg til forlag i England og USA og bestilte bøker fra de mest aktuelle professorene i alle kjente endetidssyn. Jeg ble overrasket over at det var så pass mange syn. Jeg var i utgangspunktet en tradisjonell dispensasjonalist eller tidshusholdningslærer som det vanlige synet innen frikirkeligheten kalles. Jeg leste bøker av Dr. George Eldon Ladd, den mest aktuelle blant historiske premillennialister. Jeg handlet også flere bøker fra amillennialister, det dominerende synet i England. Samt postmillennialister. I tillegg kom jeg omkring år 1996 i kontakt med preterismen. Den første preteristiske boken jeg leste var skrevet av pastor Marcellus Kik. Han forkynte at Jesu endetidstale i Matt.24:1-36 handlet om enden av jødedommen i år 70. Og at resten av Matt.24 enda lå foran oss. Plutselig oppdaget jeg at mange kjente forkynnere og teologer var preterister. Som Dr. R. C. Sproul. Sr. Senere oppdaget jeg faktisk hundrevis andre. Men ble tidlig klar over at jeg ikke kunne stå for det tradisjonelle del-preteristiske synet.

Jeg deltok deretter i årene 1997-2002 i en debattgruppe på internett kalt Zion Light. Den ble drevet av norske futurister, men hadde deltakere fra Færøynene, Danmark i tillegg til en del norske. Der var det i grunnen stor raushet, og jeg kunne fritt dele mine preteristiske tanker. Men ettersom jeg tidlig oppdaget at det var flere nyanser blant preterister, måtte jeg trå litt med forsiktighet. Jeg ble også tidlig klar over at jeg ville kunne komme til å bli boikottet og utestengt fra forsamlinger som i neste omgang kunne gå ut over økonomien. Jeg skjønte også at jeg ville bli stemplet som antisemittisk og en vranglærer, og dessuten bli utsatt for bakvaskelse. Men jeg følte jeg måtte ta et valg. Ettersom preterismen åpnet Åpenbaringsboken på en helt ny måte samt forklarte en mengde bibelavsnitt som ellers var ubegripelige, kunne jeg ikke gjøre retrett. Det ble en samvittighetssak. Jeg skjønte at jeg ikke kunne fullføre min tjeneste som forkynner med en opplevelse av at jeg var for feig til å si fra.

Den første tiden som overbevist preterist var i grunnen en ensom tilværelse. Jeg delte mine tanker med mine kone Gunn, og hun så straks logikken. En gang jeg bodde hos en broder på Askøy utenfor Bergen sa han at han hadde et interessant bekjentskap som han trodde mente det samme som meg. Mitt første ordentlige møte med Leif Gullberg gjorde meg glad. Dette var omkring 2007. Endelig en som så det samme. Siden har jeg oppdaget at flere og flere deler synet. Veldig gledelig er det at også noen forkynnere deler synet. La meg nevne hvilke fortrinn preterismen har i forhold til futurismen:

PRETERISMEN TAR JESU ORD PÅ ALVOR

Preterismen er det eneste synet som tar Jesu ord i Matt.16:27-28 på alvor uten bortforklaringer. Jesus sa at han skulle komme i deres levetid. Under neste punkt vil du se at det ikke er noen tvil om at det var slik alle apostlene forsto Jesus. Men fordi vi har latt tanken på et fysisk komme styre tenkningen har vi gått glipp av hva Jesus snakket om. Det finnes mange eksempler på at Herren kom usynlig og figurativt både i GT og NT.

Preterismen tar også tidsbetegnelsene i Åpenbaringsboken på alvor. Boken hevder selv at innholdet i boken snart skulle skje fordi tiden var nær, Åp.1:1-3. Boken slutter også med oppfordringen om å ikke sette segl på boken for tiden er nær, Åp.22.10. Da jeg var dispensasjonalist måtte jeg omtolke disse enkle utsagn og få dem til å bety det motsatte av det de hevdet. Hvordan skal vi kunne forstå Bibelen dersom uttrykk som snart og tiden er nær egentlig betyr det motsatte av det de sier?

Jeg har vært i debatt med forkynnende futuristiske brødre som hevder at ”snart” i Åp.1:1 ikke betyr snart slik vi vanligvis bruker det, men brått eller fort når det først skjer. Dessuten bruker man 2.Pet.3:8 til å slå i hjel alle tidsbetegnelsene slik at ”tiden er nær” i Åp.1:3 egentlig betyr ”tiden er langt borte”. Men så skjer det noe underlig. I neste vekkelsesmøte kan de samme hevde: Alle tidens tegn viser at Jesus kommer meget, meget snart, og tiden for hans komme er nær. Nå mener man plutselig at ”snart” betyr snart på den naturlige måten. For det fungerer jo ikke å si: Alle tegn viser at JESUS KOMMER MEGET, MEGET BRÅTT eller MEGET MEGET FORT. Spørsmålet er: Når begynte uttrykket ”snart” igjen å bety snart slik vi bruker det naturlig i vårt språk? Om vi innser at snart betyr snart og at tiden er nær betyr nettopp det, åpner en helt ny verden seg. Og det er spennende å få være med om.

PRETERISMEN UTELUKKER APOSTLENE FRA Å VÆRE FALSKE APOSTLER

Et av kjennetegnene på falsk forkynnelse er at de forkynner at tiden er nær før den er der.

- Luk.21:8 Han sa: Se til at dere ikke blir ført vill! For mange skal komme i mitt navn og si: Det er meg! og: Tiden er kommet nær! — Gå ikke etter dem! I lys av dette blir utsagnene fra apostlene underlig. De sier jo alle at tiden er nær.

- Paulus: Tiden heretter er kort, 1.Kor.7:29-31

- Peter: Alle tings ende er kommet nær, 1.Pet.4:7,

- Jakob: Herrens komme er nær, dommeren står for døren, Jak.5:8-9

- Johannes: Sett ikke segl på boken, for tiden er nær, Åp.22:10.

Dersom det ikke var et figurativt komme, hvor templet som symboliserte at jødedommen var fullt ut bragt til endes og Guds rike fullt ut etablert, kvalifiserer det alle apostlene under merkelappen ”falske apostler”. Men dersom det er ”et figurativt komme med skyene” som da Herren kom på skyen i Jes.19:1, treffer apostlene blinken og Bibelen er til å stole på. Dersom det nære komme apostlene så enda ikke er inntruffet plasserer de seg alle under Luk.21:8. Jeg vil ta med et studie om de greske verbene som er brukt for ”komme” i en annen artikkel. Lukas 21:8 plasserer også alle spekulantene rundt profetordet siden i et tvilsomt lys.

PRETERISMEN ER FORDELAKTIG FOR ISRAEL

Jeg har merket meg mange rare reaksjoner fra en del kristne siden jeg endret syn på disse ting. Israelsvenner og kristensionister har en tendens til å stigmatisere de som tenker annerledes og jeg har fått disse tre merkelapper påklistret. Jeg er blitt vranglærer, antisemitt og jødehater. Når jeg ikke er enig med dispensasjonalismens forståelse av Israel, har flere antydet at jeg har et skjult jødehat. Dette er meget underlig da jeg mener at mitt syn er mye bedre for Israel enn synet til kristensionister. På hvilken måte er preterismen fordelaktig for Israel?

Det finnes en del vers i Bibelen som vi ikke liker. Men vi kan ikke underslå dem av den grunn. Her er ett av dem. Herren hadde profetert at han skulle drepe det vantro Israel fordi de avviste ham, Jes.65:15. Dette skjer i forbindelse med at han ødelegger Jerusalem, Jes.65:1-16, for å danne et nytt folk som er NTs menighet, Jes.65:1-2. Disse vers siteres av Paulus og han anvender dem på Menigheten. NT sier at dette skulle utføres av den romerske hæren, Matt.22:7, fordi Israel drepte Herrens sendebud, Matt.21:33-43, Matt.22:4-6 og Matt.23:30-37. Jesus gjentar at han skal drepe Israel ved sitt komme i Luk.20:26.

- Luk 20:16 Han skal komme og drepe disse vingårdsmenn, og vingården skal han overlate til andre. Men da sa de som hørte på: Det må ikke skje!

Preterismen tror at dette skjedde da 1.1-3 millioner jøder ble drept under den store trengselen i år 70. Trengselen kalles vreden og gjengjeldelsens dager i Luk.21:20-24, som selv futurister i dag ser er Jerusalems ødeleggelse. Men hva tror futurister? Jo, de blir oppbragte og hevder at 2/3 av Israel skal drepes engang til. For i deres verden er Sak.13:8 ikke oppfylt. Men versene foran viser at dette ble oppfylt i det første århundret. Futurismen er inkonsekvent og direkte umoralsk. Man skal hjelpe jøder hjem til Israel, samtidig som de tror at det kommer et nytt Holocoast hvor 2/3 skal utryddes. Hvor er logikken og hvor er moralen? Preterismen er altså fordelaktig for Israel. For det første av den grunn at dette ble oppfylt for snart 2000 år siden. For det andre at vi lever i en tid da evangeliet og ikke kristensionismen er budskapet for Israel.

PRETERISMEN SKAPER OPTIMISME FOR MENIGHETEN

De som utformet læren om tidshusholdningene hadde en teori om at hver tidshusholdning startet fantastisk, men ville ende med katastrofe og elendighet. Mange av forrige generasjons forkynnere snakket om ”det store frafall” før Jesus kommer. Og det stammer også fra Bibelen. Jesus hadde snakket om frafallet, Matt.24:10 og Paulus hadde nevnt det, 2.Tess.2:3. Jesus hadde dessuten sagt: "..mon jeg finner troen på jorden når jeg kommer", Luk.18:8.

Når man så hører om vekkelser i Kina og andre steder blir man skeptisk, for disse kan da vel ikke være fra Gud? For i endetidsbildet deres stemmer det ikke at det aldri har vært flere kristne i verden enn det faktisk er i vår tid. Preterister innser at frafallet Jesus snakket om fant sted fra år 64 da Neros forfølgelser reduserte Menigheten dramatisk. Mange ble drept og mange falt fra, Heb.6:4-6, Heb.10:25-26. Paulus ble alene tilbake, sier han. Medarbeidere av Paulus fikk verden kjær. Futurismen har altså problemer med å forklare de store vekkelsene som finner sted i vår tid, mens preterismen mener at Guds rike og Menigheten seirer. Men hva da med Jesu ord i Luk.18:8 om troen finnes på jorden når Menneskesønnen kommer? Det greske ordet ”ge” brukes mange steder i NT om både jord, land og landområder. Et eksempel er Matt.4:15 hvor det tales og Sebulons land og Naftalis land. Preterister ser at i alle kapitlene fra Luk.17-21 tales det som Jesu komme figurativt i år 70. Derfor er det ikke noe galt med vekkelser i vår tid når det er Jesus og evangeliet som er fokus.

PRETERISMEN BERGER OSS FRA FUTURISMENS SPEKULASJONER

Har det aldri slått deg at det er noe merkelig med forkynnelsen om Jesu nære gjenkomst? Opp gjennom hele kirkehistorien har kristne hevdet at nå viser tegnene at Jesu komme er nært forestående. Kristne har hevdet Jesus kommer snart, ispedd "meget, meget" snart med jevne mellomrom. Som vi så, hevdet alle apostlene at Jesu komme var nær i deres egen tid. En begavet forkynner som John MacArthur hevder at Gud har gjort det slik for å få kristne til å "stå på tå hev". Det blir på en måte som om Gud bløffer for å holde oss våkne. I dag innser jeg at et slikt gudsbilde må avvises. Herren driver ikke gjøn med oss. Og er ingen løgner. I dag innser jeg at katastrofen i endetidsforkynnelsen har sin årsak i at man ikke oppdaget hva som skulle ende. Isteden var man ensidig opptatt med tegnene. Dette ligner mye på han som ropte ulv, ulv, i Æsops fabler. Folket reagerte ikke lenger på bløffen.

De som har studert den kristne forkynnelsen av endetidstegn i lys av kirkehistorien, innser at den både er en katastrofe og en skandale. Og da tenker jeg ikke på falske profetier fra Jehovas Vitner og Mormonere. Dr. Francis X. Gumerlock har gransket kirkehistorien og resultatet er nedslående: Over 1100 falske profetier finnes i skriftene til ledende evangeliske kristne. Jeg nevner noen få:

Walter Raleigh: Hevdet at Paven og Spania var Gog og Magog og tyrkerne var gresshopene i Åpenbaringen. (1615)

Christoffer Columbus: Trodde at hans oppdagelser var et endetidstegn, (1656)

Philip Melancton: (Luthers medarbeider)hevdet at Jesu komme ville skje i 1680

Sir Isaac Newton. Daniels og Åpenbaringens profetier synes nå å gå i oppfyllelse, (1717)

Jonathan Edwards: Den sjette vredesskål ble uttømt over Eufrat fra 1747-1757

Oswald Smith: Mussolini er Antikrist, (1926)

Chuck Smith: Den generasjon som levde i mai 1948, skal ikke gå bort før Jesus kommer. Hvor lang tid er en generasjon? Det er 40 år. (1979)

O. K. Indergaard: Det ser ut som om Jesus kommer i 1993 og templet blir bygget i 1996, (Gog og Israel, 1969)

Siden jeg begynte å reise med evangeliet i 1977 har en mengde personligheter vært lansert som Antikrist. De mest kjente er Henry Kissinger, Roanald Reagen, Michael Gorbatshov, Obama og nå sist, men ikke minst en muslimsk kalif. Så lenge man er futurist er man prisgitt spekulasjoner. Man bruker de samme skriftstedene, mens kandidatene til å være Antikrist stadig er nye. En preterist vet at disse ting ble oppfylt før år 70. Tegnene i Mark.13:5-9 og Luk.21:8-14 var tegn disiplene skulle se i forkant av templets ødeleggelse, Mark.13:1-4 og Luk.21:5-7 og ikke en fremtidig fullendelse av alle ting. Derfor har preterismen fortrinn og er det eneste endetidssynet som avslører falskneriet og kan få bukt med skandalen gjennom kirkehistorien.

En sa til meg: Dersom Den Hellige Ånds åpenbaring er voksende, hvordan kan det ha seg at kristne fremdeles holder fast på doktriner om 1948 som for lenge siden viste seg å være feil? Er det fordi vi ikke lenger lar oss undervise og korrigere av Ånden?

bottom of page